• Andrzejki

        • W piątek, 29 listopada klasa 3a zorganizowała zabawę andrzejkową. Oprócz tradycyjnych wróżb związanych z przyszłym zawodem, najbliższą przyszłością czy szczęśliwą liczbą były tańce, muzyka i zabawa. Uczniowie za pomocą ruchu pokazywali, jakie zawody wylosowali, dowiadywali się, że czeka ich szczęśliwa podróż lub drobny pech.

          Taniec w parach na gazecie czy z balonem wywoływał salwy śmiechu. Ulubiona zabawa - "Mumia" pokazała, że uczniowie mają coraz więcej umiejętności i fantazji. Całości dopełniły pyszne ciasteczka oraz  napoje. Wszyscy bawili się znakomicie!

        • Wizyta przedszkolaków

        • W środę 27 listopada klasy 3 zaprosiły swoich młodszych kolegów z Przedszkola Samorządowego Nr 44 na spotkanie, którego tematem przewodnim był "Kraków". Klasa 3a przygotowała inscenizację pt." Legendy starego Krakowa", w której była mowa o smoku wawelskim, przerwanym hejnale z wieży mariackiej, rycerzach zaklętych w gołębie, Lajkoniku oraz dwóch braciach budujących Kościół Mariacki. Wiersze przeplatały się z piosenkami, a piękne krakowskie stroje, w które ubrani byli uczniowie podkreślały nastrój .

          Po przedstawieniu dzieci opowiedziały o krakowskim stroju dziewczynki i chłopca- jego poszczególnych elementach. Na zakończenie wszystkie dzieci wspólnie zatańczyły Krakowiaka oraz zrobiły zdjęcia. Młodsi koledzy pozowali w niektórych elementach strojów- dziewczynki w wiankach, koralach i fartuszkach, a chłopcy w kaftanach i czapkach-krakuskach. W drugiej części wizyty dzieci przeszły do sali klasy 3 b, gdzie mogły sprawdzić swoją wiedzę o Krakowie, rozwiązać zagadki, ułożyć puzzle oraz pokolorować rysunki z Lajkonikiem. Na zakończenie dzieci otrzymały Dyplom Mistrzów wiedzy o Krakowie.

        • "Kolorowe wodne eksperymenty"

        • 25 listopada klasa 1b uczestniczyła w drugich warsztatach organizowanych w ramach projektu edukacyjnego Eksperymentuj z nami. Tematem zajęć były tym razem "Kolorowe wodne eksperymenty". 

          Dzieci z pomocą prowadzących wykonały dwa zadania. Pierwsze z nich polegało na zrobieniu trójkolorowych roztworów m.in. z takich składników jak woda, barwniki, cukier. Drugie  zadanie polegało na wykonaniu na mleku barwnych obrazów. Dzieci w czasie tych zajęć miały okazję zdobyć nową wiedzę, świetnie się przy tym bawiąc.

        • Dzień Pluszowego Misia w bibliotece

        • Z okazji tego miłego święta dzieci z klas młodszych odwiedziły bibliotekę szkolną, bo gdzież jak nie tutaj znajdziemy najwięcej misiów?

          Zajęcia dla klas pierwszych poświęcone były różnym niedźwiadkom: tym prawdziwym i tym bajkowym. Były zagadki, losowane obrazki, układanki oraz inne ciekawe zadania do wykonania. Po wysłuchaniu fragmentów bajek o dwóch najbardziej znanych pluszowych misiach: Uszatku i Puchatku, nastąpiło wspólne układanie kolorowych plansz, ilustrujących poznane przygody. Ten pobyt w bibliotece z pewnością wszystkim pierwszoklasistom zapadnie w pamięć i  na pewno żadne dziecko nie pomyli Uszatka z Puchatkiem!

          Natomiast uczniowie klasy II poznali prawdziwą historię powstania słynnych opowieści o  Kubusiu Puchatku. Obejrzeli prezentację, dzięki której dowiedzieli się, że miś ten oraz jego przyjaciele mieli swój pierwowzór w autentycznych zabawkach, należących do Krzysia, syna angielskiego pisarza Alana Alexandra Milne, będącego autorem znanych książek o przygodach w Stumilowym Lesie. W trakcie zajęć dzieci zapoznały się bliżej z innymi postaciami tej opowieści oraz wysłuchały fragmentu książki o wyprawie Krzysia i jego towarzyszy w poszukiwaniu Bieguna Północnego. Na koniec wszyscy uczniowie zagrali w grę planszową „Wędrówka z Kubusiem Puchatkiem”, a punktem finałowym gry było znalezienie bieguna przez Puchatka. Trzeba przyznać, że ta część zajęć wzbudziła najwięcej emocji!

        • Dzień Pluszowego Misia

        • 25 listopada uczniowie klas młodszych obchodzili Święto Pluszowego Misia. Dzieci poznały historię pluszowego niedźwiadka, któremu nadano imię Teddy Bear. Uczniowie przynieśli do szkoły swoje misie, które towarzyszyły im podczas lekcji. W klasie 1a każdy uczeń wykonał swoją misiową maskę, dzięki której stał się klasowym niedźwiadkiem. 

          Uczniowie mieli także możliwość obejrzenia gipsowego odlewu prawdziwej  łapy niedźwiedzia, zamieszkującego Bieszczady. Wielkość potężnej łapy zrobiła duże wrażenie na uczniach. 

          Uczniowie klasy 1b uczyli się piosenki "O kochaniu misia". Dzieci narysowały też piękne portrety swoich misiów. Na lekcji informatyki zaś wykonały na komputerach  misie w programie Power Paint. Potem uczniowie uczestniczyli w zajęciach bibliotecznych zorganizowanych przez panią Małgorzatę Hamadę. 

        • Mistrzostwo w Konkursie Wiedzy o Ochronie Przeciwpożarowej

        • Zwycięstwem ucznia naszej szkoły Aleksandra Brzezińskiego z kl. 4a zakończył się finał 12 Krakowskiego Konkursu Wiedzy o Ochronie Przeciwpożarowej, który odbył się w dniu 20 listopada.

          Organizatorem konkursu był Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z Wydziałem Edukacji UMK oraz Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej. Celem konkursu było nabycie i pogłębienie wiedzy na temat zagrożeń powodowanych przez pożary, propagowanie bezpiecznych zachowań oraz właściwego postępowania podczas wystąpienia zagrożeń.
          W listopadzie w ramach zajęć uczniowie zgłębiali zagadnienia dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo zorganizowano prelekcję na ten temat. W tym celu do szkoły zostali zaproszeni kadeci ze Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. W dniu 8 listopada w szkole odbyły się eliminacje konkursu, w których uczestniczyło 25 uczniów z klasy czwartej.

          Jury szkolnego etapu konkursu wyłoniło trzech laureatów:
          I miejsce – Aleksander Brzeziński
          II miejsce – Edyta Jędrzejczyk
          III miejsce – Krzysztof Łomnicki

          W finale w Urzędzie Miasta szkołę reprezentował Aleksander Brzeziński, który zdobył I miejsce.
          Nagrodę rzeczową otrzymał z rąk przedstawiciela Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Olkowi gratulujemy osiągniętego sukcesu!

        • Co się robi z gliny?

        • 24 listopada uczniowie klas trzecich wybrali się do Muzeum Narodowego na warsztaty pt. "Co się robi z gliny?". Na początku zwiedzili wystawę rzemiosła artystycznego, gdzie oglądali przedmioty codziennego użytku wykonane z gliny oraz naczynia z różnych epok, niektóre proste i surowe, inne pięknie zdobione. Przewodnik wyjaśnił,  jak rozróżnić porcelanowe filiżanki od zwykłych, glinianych.

          W pracowni każdy uczeń otrzymał kawałek gliny i mógł z niej wyczarować przedmioty według własnego pomysłu.

        • HISTORIA BIAŁEGO ORŁA

        •  8 listopada 2019 r. uczniowie klasy 5a i 5b  zaprosili szkolną społeczność na spektakl pt. „HISTORIA BIAŁEGO ORŁA”. W ten sposób uczciliśmy zbliżającą się 101 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

          Zdjęcia ze spektaklu można obejrzeć w zakładce Album fotograficzny.

        • „ Śniadanie daje moc”

        • 8 listopada uczniowie naszej szkoły  uczestniczyli w corocznej akcji edukacyjnej  „ Śniadanie daje moc”.  Akcja ta  przyczynia się do zwrócenia uwagi na śniadanie, które powinno być pełnowartościowym posiłkiem dającym energię na każdy początek dnia. 

          Uczniowie wiedzą, czym jest piramida żywieniowa, które produkty budują ich zdrowie, a które należy jeść okazjonalnie, wiedzą też, że obok pożywienia niezwykle ważny jest ruch.  Umieją przygotować  zdrowe, kolorowe i bardzo pyszne śniadanie, a potem je ze smakiem zjeść!

        • Przygotowanie do konkursu

        • 6 listopada uczniowie klasy 4a odbyli szkolenie z kadetami ze Szkoły Aspirantów Pożarnictwa w Krakowie. Zdobyta wiedza przyda się w I etapie konkursu wiedzy o ochronie przeciwpożarowej, w którym biorą udział uczniowie ze szkoły, która zastała zakwalifikowana.  

          Do finału przechodzi tylko jedna osoba. Konkurs jest realizacją Uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie „Profilaktyki przeciwpożarowej obiektów Gminy Miejskiej Kraków”.

          Etap szkolny odbył się 8 listopada. 

          Oto wyniki: 

          I miejsce: Aleksnder Brzeziński

          II miejsce: Edyta Jędrzejczyk

          III miejsce: Krzysztof Łomnicki 

          Gratulujemy !

        • Jak ozdobić spektakl dźwiękiem ?

        • 6 listopada dzieci z klasy 1a zrealizowały kolejny scenariusz Uniwersytetu Dzieci "Jak ozdobić spektakl dźwiękiem ?".

          Punktem wyjścia był film o kulisach pracy akustyka w Teatrze Starym w Krakowie. Uczniowie dowiedzieli się m. in. w jakich miejscach pracuje akustyk i co to jest mikser,  jaką rolę pełni muzyka w teatrze i co to jest dekoracja dźwiękowa. Wysłuchali kilku różnych fragmentów dźwiękowych. Nazywali miejsca, skąd mogły pochodzić dźwięki, rozróżniali pojedyncze dźwięki, określali kto i co pojawiło się w nagraniu. 

          Najważniejszym zadaniem było stworzenie własnej dekoracji dźwiękowej przy pomocy otaczających ich przedmiotów. Wszystkie grupy wspaniale spisały się. To był klasowy koncert.

        • Ile pomysłów mieści się w głowie ?

        • 4 listopada uczniowie klasy 3a zrealizowali kolejny scenariusz UD z projektu "Muzyka" pt. "Ile pomysłów mieści się w głowie?". Uczniowie wybrali się w podróż na obcą planetę, na której nie było wody, a przedmioty codziennego użytku miały zupełnie inne przeznaczenie. Ich zadanie polegało m. in. na wymyśleniu nazwy planety, zbudowaniu wieży naj…. . Tym razem uczniowie wykazali się kreatywnym myśleniem, potrafili w twórczy sposób rozwiązywać problemy.

        • „Świat zamknięty w dotyku”

        • Klasy VIC i VII z wizytą

          w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie

          na  spotkaniu z osobą niewidomą.

          Idąc na spotkanie z panią Natalią Kaczor wszyscy myliśmy mieszane uczucia. Z jednej strony zainteresowani, a z drugiej przygotowani na bycie wyrozumiałym oraz słuchanie o trudnościach niewidomych.

                      W rzeczywistości większość naszych wyobrażeń nie okazała się prawdziwa. Pani wyglądała tak, jak każdy z nas. Pewnie nie wszyscy od razu wiedzieliśmy, że to właśnie ta osoba będzie nam opowiadać o swoim życiu. Zaskoczyło nas to, że  pani Natalia radziła sobie świetnie! Jakby brak wzroku nie stanowi dla niej problemu! Ukończyła dwa kierunki studiów, z powodzeniem pracuje w szkole, ucząc języka angielskiego. Cały czas rozwija swoje zainteresowania, podróżuje i  jest bardzo samodzielna. Nie siedzieliśmy ze znudzeniem, czekając na koniec. Wręcz przeciwnie. Udało się nas zaciekawić, a w wielu momentach rozbawić. Pani Natalia ma do siebie bardzo duży dystans.

                      Pod koniec, mogliśmy sami spróbować wejść w rolę niewidomego, chodzić w opasce z laską,  próbować rozpoznawać  przedmioty. Okazało się, że nie było to dla nas łatwe i po włożeniu opaski świat stawał się obcy. Czuliśmy niepokój, obawę, że zaraz coś się przewróci lub na kogoś wejdziemy. Po tych wrażeniach jeszcze bardziej doceniliśmy panią Natalię, która   zaraziła nas swoim optymizmem i nikt nie żałował  spędzonego  czasu . Byliśmy pełni podziwu i zrozumieliśmy, że osoby niewidome to ludzie- jak wszyscy inni, nie trzeba ich traktować inaczej  (do czego pani Natalia przykładała dużą wagę) i na siłę pomagać, gdy tego nie potrzebują.

        • WYCIECZKA NA LOTNISKO

        • W ubiegłym roku nasza szkoła brała udział w projekcie „ Rowerowy Maj”, dbającym o to, aby ludzie poruszali się po Krakowie, nie zanieczyszczając miasta. Moja klasa - 8a miała największy udział w tym konkursie, więc wygrała główną nagrodę! - Warsztaty na lotnisku w Balicach! Nagroda okazała się strzałem w dziesiątkę!

          Wszyscy pojechaliśmy podekscytowani. Na początku  dowiedzieliśmy się, że praca na lotnisku nie jest wcale taka łatwa, gdyż trzeba umieć porozumiewać się z ludźmi, mówiącymi w różnych językach, używać wielu nowoczesnych  sprzętów, potrzebnych w obsłudze i ochronie lotniska oraz mieć „oczy szeroko otwarte” na to, co dzieje się w porcie lotniczym. Oglądaliśmy wyposażenie, główne punkty  tego miejsca oraz przedmioty, których pracownicy muszą codziennie obsługiwać w specjalnie przygotowanej sali do prezentacji i edukacji.  Zobaczyliśmy między innymi: taśmę na bagaże, punkt informacji, wyszukiwacz metalu czy też specjalną bramka, przez którą przechodzą podróżni. Dodatkową atrakcją było to, że wszystkie urządzenia wypróbowaliśmy  i dokładnie obejrzeliśmy. Mogliśmy także sprawdzić się w roli pilota- sterować symulatorem samolotu i wydrukować własne bilety na lot do wybranego miejsca na świecie! Towarzyszyło nam wtedy wiele pozytywnych emocji. Jednak prawdziwa zabawa czekała na nas … Podzieliliśmy się na grupy i naszym  zadaniem  było rozwiązanie zadań z aplikacji, którą wcześniej musieliśmy zainstalować w telefonach. Gra terenowa, polegała na szukaniu odpowiednich punktów lotniska, kiedy udało się nam je znaleźć, w naszych komórkach wyświetlało się pytanie dotyczące wiadomości, które wcześniej poznaliśmy. Następnie po jego rozwiązaniu, wyświetlała się kolejna informacja, gdzie mamy się udać. Było przy tym wiele radości, śmiechu, ale też niepokoju, czy uda nam się rozwiązać wszystkie zadania? Dotrzeć do wszystkich punktów? Czy uda nam się wygrać rywalizację z pozostałymi grupami? Wszystko dobrze się skończyło, Mogę z całą pewnością powiedzieć, że była to udana wycieczka i świetna zabawa, z której można było się wiele nauczyć!

          Równocześnie pragnę zachęcić do jazdy na rowerze i brania udziału w takich konkursach!

           

                                                                                                                                                               Zosia Bargieła 8a

        • Chemiczne wulkany

        • W ramach projektu edukacyjnego "Eksperymentuj z nami", klasa 1b uczestniczyła 28 października w pierwszych zajęciach prowadzonych przez RoboTim. Tematem warsztatów były "Chemiczne wulkany".

          Dzieci z pomocą prowadzących wykonały trzy eksperymenty. Do ich przeprowadzenia wykorzystano kilka rzeczy codziennego użytku m.in. płyn do mycia naczyń, olej, sodę oczyszczoną, wodę, kurkumę a także barwniki. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach i były zachwycone efektami przeprowadzonych eksperymentów. Najbardziej podobały im się kolorowe wulkany.

        • 3a na wrotkach

        • 24 października 2019 r. klasa 3a w ramach realizacji 1 nagrody w szkole w Kapanii Rowerowy Maj w ramach działań STARS udała się na lekcję jazdy na wrotkach do "Przewrotki". 

          Każde z dzieci dostało ochraniacze, kask oraz odpowiedni rozmiar wrotek. Następnie z instruktorem udali się na tor, aby po rozgrzewce nauczyć się lub doskonalić jazdę na wrotkach. Wszyscy bawili się znakomicie, chociaż po zajęciach byli zmęczeni i poobijani. Mimo drobnych kontuzji i wyczerpania nikt nie zszedł wcześniej z toru.

        • Dlaczego strach jest nam potrzebny?

        • 23 października dzieci z klasy II a zrealizowały scenariusz UD „Dlaczego strach jest nam potrzebny? Punktem wyjścia był wiersz Danuty Wawiłow pt.”Jak tu ciemno” i film z udziałem pani psycholog Agnieszki Masternak pt. „Czy strach może być sojusznikiem?”, który  dzieci oglądnęły z zapartym tchem.

          Uczniowie wiedzą już, co dzieje się z ich ciałem, kiedy boją się, włożyli też wiele serca, aby przedstawić cudzy i swój strach w zabawie w emocjonalny  telefon.  Zabawa w reportera i w udzielanie wywiadów o sposobach radzenia sobie ze strachem pokazała, że jest wiele sposobów, aby swój strach oswoić, a nawet pokonać. Dzieci poznały też powiedzenia dotyczące strachu, a domu narysowały straszaka, którego każde z nich zamknęło w wymyślonym przez siebie pomieszczeniu.

        • Rowerowa

        • W dniu 22.10. 2019 r. rowerzyści zrobili sobie trzygodzinną przerwę w lekcjach. Tego dnia zaplanowana została wyprawa rowerowa w ramach projektu Stars.

          Grupa uczniów przemierzyła trasę bulwarami Wisły w stronę Mogiły, pokonując w sumie ponad 24 km. Towarzyszyła im piękna,  jesienna pogoda. Takie wyprawy to okazja do doskonalenia umiejętności jazdy rowerem w terenie pod okiem instruktorów.

        • Czyja to pięta? Kto zapamięta?

        • 22 października, w ramach projektu Kultura Dostępna, dzieci z klasy 2 a wzięły udział w zorganizowanej przez Europeum lekcji muzealnej pt.” Czyja to pięta? Kto zapamięta?O mitologii”.

          Uczniowie poznali atrybuty bogów i bogiń greckich, zobaczyli obrazy, płaskorzeźby i rzeźby przedstawiające sceny z mitologii i sami takie opowieści stworzyli. Podczas pracy w grupach utrwalili wiedzę zdobytą w czasie zajęć szkolnych i muzealnych.