• Cracovia Maraton

        • 28 kwietnia  2019 r. w Krakowie odbył się 18 PZU Cracovia Maraton. Uczniowie naszej szkoły z klas: VII a, VII b, VIII a wzięli  w nim udział  jako wolontariusze. Niedzielny poranek nie zachęcał do działania, pogoda była deszczowa, a chłód powietrza dawał się we znaki. Mimo tego dzielni wolontariusze stanęli na wysokości zadania. Wyznaczono im stanowisko przy  Hotelu Hilton. Napełniali kubki wodą mineralną, a następnie podawali je biegaczom. Emocje były widoczne zwłaszcza, gdy przebiegała większa  grupa maratończyków i trzeba było zwiększyć tempo pracy.

          Po naprawdę sporym wysiłku wolontariusze mogli się posilić  przygotowanymi dla nich kanapkami. Na koniec wszystko posprzątali i z poczuciem dobrze wykonanej pracy wrócili do domów. Mimo chłodu i deszczu zapowiedzieli, że będą gotowi za rok. Wolontariat to fajna sprawa.

        • Są takie święta raz do roku...

        • 11 kwietnia w naszej szkole odbyło się przedstawienie wiosenno-świąteczne, w którym klasy czwarte przybliżyły zebranym: dyrekcji, nauczycielom, rodzicom i uczniom tradycje związane z nadchodzącymi świętami Wielkiej Nocy. W pierwszej części młodzi recytatorzy przypomnieli o bogatej symbolice śmierci i odrodzenia kryjącej się w potrawach i przedmiotach ustawianych na wielkanocnym stole.

          Druga część to natomiast nawiązanie do tradycji ludowych, nie zawsze już dzisiaj kultywowanych, jak chodzenie kusaków po wsi w ostatki, pogrzeb żuru i śledzia w Wielkim Poście, wędrowanie młodzieńców z kurkiem po dyngusie, czy obnoszenie po chatach wiosennego gaika. 

          Nie zabrakło również nawiązań do znanych i praktykowanych również współcześnie zwyczajów: dekorowania pisanek, święcenia potraw, mszy rezurekcyjnej oraz oblewania wodą w wielkanocny poniedziałek. Radość z nadchodzących świąt wybrzmiała w końcowych życzeniach i wyśpiewanym w finale występu radosnym Alleluja.

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że uczennica klasy 8a Zuzanna Iwan została finalistką Małopolskiego Konkursu Chemicznego dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Z ostatniej chwili

        •  

          Z radością informujemy, że uczennica klasy 8a Zuzanna Iwan została finalistką Małopolskiego Konkursu Biologicznego dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że uczeń klasy 8b Aleksander Kałuża został finalistą Biblijnego Konkursu Tematycznego „Z Dobrą Nowiną przez życie” dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Wielkanoc

        • 9 kwietnia klasa 2 a udała się do Muzeum Etnograficznego na warsztaty "Wielkanoc. Czas odnowy." W pierwszej części warsztatów dzieci zwiedziły wiejską chatę, gdzie dowiedziały się, jak dawniej mieszkali ludzie, jakie warunki panowały na tzw. "przednówku". Potem uczniowie oglądali różne pisanki, na których ludzie umieszczali symbole ważne dla nich i związane ze Świętami Wielkanocnymi.

          W drugiej części warsztatów, w pracowni artystycznej uczniowie wykonywali swoje kartki wielkanocne.
          Zajęcia były ciekawe. Dzieci wzbogaciły wiedzę na temat polskiej tradycji związanej z wiosną i Wielkanocą.

        • Jak obliczyć trasę maratonu ?

        • 9.04.2019 r. uczniowie klasy 3a uczestniczyli w kolejnych zajęciach pt. „Jak obliczyć trasę maratonu ?” w ramach projektu Matematyka z klasą Uniwersytetu Dzieci.

          Przed rozpoczęciem zajęć każdy uczeń wylosował numer podobnie jak zawodnicy przed startem. Tym razem zadanie dzieci polegało na zaplanowaniu trasy maratonu.

          Najpierw uczniowie dowiedzieli się, skąd pochodzi nazwa „bieg maratoński”, a z filmu z udziałem Dawida Kutryna o tym, jak zdobyć Koronę Maratonów Ziemi.

          Następnie otrzymali mapę Wrocławia i przystąpili do wyznaczenia trasy. Mierzyli, zaznaczali i obliczali. Z karty pracy wyczytali, że jeśli długość maratonu w rzeczywistości to 42 km, a 1 km w rzeczywistości to 2 cm na mapie, to powinni taką długość uzyskać.

          Podczas tych zajęć, uczniowie przekonali się, że matematyka „królowa nauk” towarzyszy nam w życiu codziennym, również w sporcie.

        • Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?

        • 25 marca uczniowie z klasy 3a wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach Uniwersytetu Dzieci pt. "Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?". Najpierw obejrzeli film z udziałem Anny Gawor, która opowiedziała, o tym, jak umiejętności matematyczne pomagają w pracy projektanta ubioru. Potem podzieleni na 3- osobowe grupy przystąpili do projektowania stroju dla sportowca z wybranych przez siebie figur geometrycznych.

          Mierzyli, wycinali, komponowali, kolorowali, aż powstały wspaniałe prace. Na koniec każda grupa zaprezentowała swoje prace pozostałym dzieciom.

        • Jak bezpiecznie korzystać z internetu?

        • W dniu 25 marca 2019 klasa 2 a zrealizowała kolejny scenariusz pt."Jak bezpiecznie korzystać z internetu?".  Uczniowie przynieśli z domu pocztówki, a nauczyciel przygotował 2 listy. Uczniowie glądali i czytali teksty napisane na widokówkach, a wybrane przez nauczyciela dzieci przeczytały listy. Bardzo szybko wszyscy ustalili, że tekst na widokówkach dostępny jest dla każdego, nie ma żadnych zabezpieczeń. Potem wypowiedzieli się Ci, którzy czytali listy. Treść listu znajduje się w kopercie. Trzeba otworzyć kopertę, wyjąć list i dopiero wtedy można poznać jego zawartość. Dzieci doszły do wniosku, że należy chronić osobiste informacje i są sposoby na ich zabezpieczenie. 

           Następnym krokiem było rysowanie Pocztówkowej Krainy-tej prawdziwej, widzianej oczami Stasia oraz tej, którą ktoś "zepsuł" nieprawdziwymi komentarzami i wpisami. Uczniowie porównali rysunki i zauważyli, że różnią się kolorami, nastrojem i ogólnym wyrazem. Uświadomili sobie, jak łatwo uzyskać dostęp do naszych kont i tego, co na nich "pokazujemy" i  jak łatwo komuś zaszkodzić. Po obejrzeniu filmu  uczniowie w grupach ustalali zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Zajęcia były ciekawe, sprawnie przebiegły i utrwaliły wiedzę, którą część uczniów posiadała.

        • Rowerem na wagary

        • 21 marca wzięliśmy udział w wiosennym przejeździe rowerowym pod nazwą „Wagary na rowerach”. Do udziału w imprezie zaproszone zostały szkoły biorące udział w projekcie „STARS – rowerem do szkoły”. Nasza ekipa rowerowa składała się z 19 uczniów z klas 4a, 4b, 6a i 7a.

          Przejechaliśmy trasą z ul. św. Marka do parku Jordana. Po drodze zatrzymaliśmy się pod SMOKIEM WAWELSKIM na pamiątkowe zdjęcia. W sumie pokonaliśmy ponad 10 km.

        • Konkurs matematyczny

        • 21 marca 2019 r. 43 uczniów naszej szkoły przystąpiło do Międzynarodowego Konkursu KANGUR Matematyczny 2019. 

          Życzymy im powodzenia !

        • Wypas. Gra matematyczna.

        • 20 marca uczniowie klasy 3a udali się do Muzeum Etnograficznego na zajęcia pt. "Wypas. Gra matematyczna". Po wizycie we wnętrzu góralskiej chaty rozpoczęliśmy podróż po muzeum pełną matematycznych wyzwań.

          Poznaliśmy nieznane nam jednostki długości: sążeń, łokieć, stopę i palec. Dokonywaliśmy pomiarów, np. Ile łokci jest w sążni ? Ile stóp jest w sążni ? Wykonując obliczenia zadane przez p. przewodnik otrzymywaliśmy stadko wełnianych owieczek, które liczyło tuzin, mendel, sztygę, izbę albo kopę.

          Zajęcia były bardzo ciekawe, a my rozwiązaliśmy wszystkie zadania.

        • Jak zmierzyć czas...

        • W dniu 19 marca klasa 2 a udała się do Muzeum Narodowego na warsztaty pt. "Historia mierzenia czasu". Pierwsza część zajęć odbyła się w Galerii Rzemiosła Artystycznego, gdzie uczniowie mogli uzupełnić swoją dotychczasową wiedzę dotyczącą dawnych zegarów. Rozmawiali o czasie, dlaczego czas mija i w jaki sposób dawno temu ludzie mierzyli czas. Obejrzeli zegary słoneczne, klepsydry, zegary tarczowe, stojące, szafowe i wiele innych pokazujących dążenie człowieka do skonstruowania urządzenia mierzącego precyzyjnie upływający czas...

          Druga część zajęć odbyła się w pracowni. Każdy uczeń otrzymał narysowaną tarczę zegara. Zadanie polegało na zaprojektowaniu swojego oryginalnego zegara. Pomysły były różne, zegary miały kształty zwierząt, kwiatów, mebli oraz takich, jakie podpowiedziała wyobraźnia i fantazja …

        • Spotkania w Filharmonii

        • W roku szkolnym 2018/2019 klasy drugie kontynuują przygodę z muzyką klasyczną poprzez udział w „Koncertach dla dzieci”. W tym roku muzyczna przygoda nosi tytuł "Muzyka w kolorach".

          Uczniowie poznają różne instrumenty muzyczne- ich budowę, barwę oraz historię powstania. Podziwiają występy taneczne solistów i zespołów prezentujących tańce z różnych epok i regionów świata. Mogą posłuchać śpiewających artystów, solistów instrumentalistów oraz zespoły kameralne i małe orkiestry. W przepiękny muzyczny świat wprowadza dzieci od wielu lat para aktorska Anna Sokołowska oraz Sławomir Rokita.

        • Konkurs języka angielskiego

        • W marcu nasza szkoła (klasyVIII) wzięła udział w VII Krakowskim Konkursie Języka Angielskiego. Po piewszym etapie, który odbył się na terenie szkoły wyłoniliśmy 4 osoby: 3 uczniów z klasy VIIIa oraz 1 ucznia z klasy VIIIb.

          12 marca przedstawiciele klas VIII wzięli udział w II etapie konkursu. Niestety, żaden z "siodemkowiczow" nie przeszedł do ostatniego III etapu, choć zabrakło tak niewiele - 1 caly punkt. 

        • Świetlik

        • Tak!Tak!Tak! 12 marca uczniowie naszej szkoły po raz piąty wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Nauk Przyrodniczych Świetlik. 

          W sumie do napisania testu przystąpiło 34 uczniów z klas od I do VIII. Dzielnie zmagali się z pytaniami jakie przed nimi postawiono. W nagrodę za wytrwałość w dniu dzisiejszym otrzymali pamiątkowy notes z logo organizatora konkursu.

          Niestety na wynik z konkursu będzie trzeba poczekać, aż do maja!!! 

          Trzymamy za Was kciuki. 

        • Konkurs "Dom i ogród naszych marzeń"

        • MAŁOPOLSKA OKRĘGOWA IZBA ARCHITEKTÓW RP organizuje w ramach XII Małopolskich Dni Edukacji Architektonicznej – Kraków 2019 konkurs „DOM I OGRÓD MOICH MARZEŃ”.

          Konkurs przeznaczony jest dla uczniów III i IV klas małopolskich szkół podstawowych.

          11 marca 2019 r. w naszej szkole odbyło się spotkanie z architektami. Rozmawialiśmy o pracy architekta, o etapach powstawania domu, o materiałach, z których buduje się domy. Dowiedzieliśmy się jakie funkcje powinien spełniać dom i co zrobić, aby dobrze poczuć się we własnym ogrodzie.

          Panie zaprosiły nas do udziału w konkursie. Teraz musimy uruchomić wyobraźnię i przenieść nasze pomysły na papier. Mamy czas do 2 kwietnia. Na koniec każdy z nas otrzymał pudełko pasteli. Może wykorzystamy je w swojej pracy ?

        • Piękno otaczającego nas świata

        • Uczennice klasy 3a wzięły udział w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym  "Tęcza”. Konkurs organizowany był we współpracy z Wydziałem Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

          Miło nam przekazać informację, iż wśród laureatów znalazły się uczennice naszej szkoły.

          Małgosia Podskoczy otrzymała dyplom i nagrodę za znakomitą pracę! 

          Tosia Bargieła, Hania Pawłusiak oraz Simone Rück otrzymały wyróżnienia!

          Gratulujemy!

        • Świat komiksu w Artetece

        • 8 marca klasa V c brała udział w warsztatach "Komiks na tabletach" w Wojewódzkiej Bibliotece przy ul. Rajskiej. W trakcie warsztatów uczniowie poznali historię komiksu, a także jego język oraz najważniejsze cechy charakterystyczne. Pracowali w programie  FireAlpaca na tabletach graficznych.

          Aby swobodnie poruszać piórkiem graficznym i narzędziami programu na początek wykonali ćwiczenie - kolorowanie postaci z komiksu. W następnej części już samodzielnie tworzyli własne projekty. Obserwowali także obsługę i pracę drukarki 3D.

          Zajęcia były fantastyczne. Na zakończenie każdy dostał wydrukowy trójwymiarowy obiekt.