• Jak oszacować budżet lodowiska?

        • 31 stycznia dzieci z klasy III a zrealizowały scenariusz projektu „Matematyka z klasą” pt. „Jak oszacować budżet lodowiska?”. Najpierw uczniowie obejrzeli film z udziałem Rafała Sonika - kierowcy rajdowego i przedsiębiorcy, który odpowiedział na pytanie: Jak sportowiec wykorzystuje matematykę w czasie przygotowań do rajdów.Następnie postawiliśmy sobie pytania: Co to jest budżet? Co potrzebne jest do oszacowania budżetu? Co to są koszty? Co to są przychody?

          Kiedy już poznaliśmy odpowiedzi na te trudne pytania przystąpiliśmy do obliczania budżetu różnych obiektów sportowych. Uzupełnialiśmy tabele wpisując koszty i przychody pływalni, toru gokartowego, stadniny koni, stadionu piłkarskiego wykorzystując przygotowane dane. Okazało się, że w niektórych obiektach koszty były wyższe niż przychody i odwrotnie. Mieliśmy również szanse wymyśleć własne sposoby na obniżenie kosztów i zwiększenie przychodów.

          Wszyscy bardzo zaangażowali się w trudne obliczenia matematyczne, ale już wiemy: Jak oblicza się budżet
          i jaka jest najkorzystniejsza sytuacja finansowa dla firmy.

        • Czy zwierzętom przeszkadzają samochody?

        • 31 stycznia dzieci z klasy I a zrealizowały kolejny scenariusz projektu „Przyroda z klasą” pt. „ Czy zwierzętom przeszkadzają samochody?”. Realizację scenariusza poprzedziło zadanie domowe – dzieci miały policzyć ile mija je samochodów, pojazdów transportu publicznego, rowerów i hulajnóg w drodze do szkoły lub do domu. Samych aut było ponad 4000!

          Uświadomiły sobie, że samochody zanieczyszczają nie tylko powietrze, ale i glebę. Zdziwiły się, że otoczenie można także zanieeczyszczać dżwiękiem. Zrozumiały po co na drodze stawiane są ekrany pochłaniające dźwięk. Dowiedziały się, że hałas może przeszkadzać sowom i nietoperzom w polowaniu, ale także wzbudzać lęk i panikę u innych zwierząt.

          Uczniowie wykonali interaktywną pracę plastyczną - pastelowy krajobraz, na którym nie ma zanieczyszczeń, i ten sam, zamalowany czarną kredką, obrazujący unoszący się z przejeżdżających samochodów pył. Dzieci obiecały dbać o środowisko – postanowiły przyjeżdżać do szkoły na rowerach i hulajnogach ( oczywiście jeśli pozwolą na to możliwości), zwłaszcza, że szkoła w ubiegłym roku przystąpiła do projektu „Stars”.

        • Dzień Babci i Dziadka

        • 29 stycznia 2019r. klasa 2a zorganizowała Dzień Babci i Dziadka. Z tej okazji uczniowie wykonali zaproszenia i laurki oraz przygotowali inscenizację wiersza Juliana Tuwima pt. „Rzepka”. Do zagrania niektórych ról dzieci zaprosiły kilkoro gości: Babcię i Dziadka Martynki, Mamę Zuzi, siostrę Eli oraz brata Jadzi. Wszyscy mieli  stroje odpowiednie do swojej roli. Spotkanie odbyło się w szkolnej świetlicy, przybyło na nie bardzo wielu gości.

          Na początku odbyło się przedstawienie- wszyscy świetnie się bawili, a nasi narratorzy pięknie opowiedzieli historię Dziadka i jego rzepki.Potem dzieci wręczyły swoim Babciom i Dziadkom wykonane wcześniej laurki. Kolejną propozycją były zabawy, do których każdy uczeń zaprosił jednego ze  swoich gości. Były to „pchnięcie kulą”-papierową, „siłacz”- za pomocą słomki trzeba było przenieść ciężar serwetki stołowej, a na końcu „Quiz”-każdy z uczestników musiał wykazać się znajomością swojego partnera. Oj było wesoło!

          Okazało się ,że wszyscy mogą wziąć udział w międzynarodowych zawodach sportowych, gdyż wykazali się siłą i sprawnością, a pytania, na które udzielali odpowiedzi były dla nich jak „bułka z masłem”. Ostatnim punktem programu był słodki poczęstunek przygotowany przez Rodziców.

          Impreza ta świetnie wpisuje się w działania mające na celu angażowanie i współpracę z pokoleniem Seniorów.

          To był wspaniały wieczór!

        • Znowu graliśmy!

        • Po raz 18 wzięliśmy udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, na rzecz której zorganizowaliśmy Konkurs Wiedzy. Nagrody na konkurs podarowali p. Bogdan Dyras i p. Beata Stech. Nauczyciele naszej szkoły podarowali na ten szczytny cel "Przywileje nauczycielskie".
          Do kwoty 989 73 zł., którą uzbieraliśmy 11 stycznia, dołożyliśmy część pieniędzy z dyskoteki i w sumie przekazaliśmy WOŚP 1060 zł. 

          W przeddzień 27 Finału 13 stycznia 2019 r. p. Beata Stech wraz z Danielem Piątkowskim zawiozła pieniądze do Międzyszkolnego  Sztabu WOŚ znajdującego się w Hotelu Kazimierz, przy ulicy Miodowej.  

        • Czy sikorki noszą obrączki?

        • 11 stycznia dzieci z klasy I a uczestniczyły w niezwykłych, ornitologicznych warsztatach zimowych na terenie kampusu UJ. Uczniowie mieli okazję zobaczyć z bliska dzwońce i sikorki oraz poznać metody ich mierzenia i ważenia. Dowiedziały się, jak rozpoznać panią i pana sikorkę, jak przekonać się czy ptaszek jest dobrze odżywiony czy też ma kłopoty ze zdobywaniem pokarmu.

          Z wielką uwagą obserwowały prowadzącego zajęcia, który zakładał maleńkim dzwońcom i sikorkom aluminowe obrączki z wypisanymi na nich specjalnymi kodami. Dzięki nim, ornitolodzy mogą zbierać wiele informacji dotyczących życia tych latających zwierząt. Dla porównania pokazał też obrączkę dla łabędzia - była pokaźnych rozmiarów! Dzieci zobaczyły także w jaki sposób za pomocą rozwieszonej w pobliżu karmnika siatki łapie się ptaki i wiedzą czym je karmić, aby pomóc im przetrwać zimę.

          Każdy uczeń otrzymał też książeczkę "Odznaki PTTK.Tropiciel przyrody i turysta przyrodnik". Mogą teraz, razem z bliskimi, poznawać przyrodę i dalej zgłębiać jej fascynujące tajemnice.

        • M a g i c z n i e czyli w kręgu literatury fantasy

        • Magiczna fabryka czekolady i magiczne lustro to motywy przewodnie książek zaprezentowanych podczas konkursu pięknego czytania. Dzieci z klas czwartych musiały przygotować cztery rozdziały z książki „Charlie i fabryka czekolady” Roalda Dahla, natomiast uczniowie z klas V-VI dwa, ale bardzo długie, z powieści „Lustro pana Grymsa” Doroty Terakowskiej. Czytanie odbyło się w dniach 7 i 9 stycznia 2019r., przed publicznością, którą stanowili uczniowie oraz oczywiście kilkuosobowa komisja konkursowa.

          Uczestnicy zajmowali miejsca wg wylosowanych numerków i w tej kolejności czytali fragmenty zadanych rozdziałów, tak że nikt wcześniej nie wiedział, które urywki z ponad 30 obowiązujących stron przypadną właśnie na niego. Z tego powodu konkurs nie był łatwy, jednak biorący w nim udział uczniowie stanęli na wysokości zadania.

          Jurorzy oceniali zarówno płynność i poprawność czytania, jak też odpowiednią intonację, umiejętność przekazania emocji, modulację głosu, właściwe tempo oraz przestrzeganie interpunkcji.Najlepsze okazały się następujące osoby:

          Laureaci w kategorii klas IV

          I miejsce: Marcin Małota kl. IV a

          II miejsce: Wiktoria Kalisz kl. IV a

          III miejsce: Gabriela Sinczak kl. IV b

          Wyróżnienie: Julia Ogińska kl. IV b i Aleksander Szumowski kl. IV a

          Laureaci w kategorii klas V-VI

          I miejsce: Daniel Piątkowski kl. V c

          II miejsce: Wiktoria Braś kl. V c i Iga Kupiec kl. V c

          III miejsce: Wiktoria Górska kl. VI a

          Zdobywcy I miejsca wezmą udział w Małopolskim Konkursie Pięknego Czytania.
          Wszystkim serdecznie gratulujemy!

        • Spotkanie przy Betlejemskiej Szopce

        • 21 grudnia 2018 r. dzieci z klas V c i V b przygotowały szkolne Jasełka. Na scenie pojawili się ludzie z całego świata szukający drogi do Jezusa. Zobaczyliśmy Chińczyków, Afrykańczyków, Indian, Eskimosów oraz dzieci w strojach krakowskich i góralskich. Wszyscy nieśli ze sobą dary dla Dzieciątka. Kiedy gubili drogę i nie wiedzieli, w którą się udać stronę, pojawiała się tajemnicza postać – Zwiastun, który potrzebował pomocy. Wędrowcy odpowiadali na prośbę potrzebującego swoim dobrym sercem i oddawali mu swoje prezenty. W zamian dostawali wskazówki, jak iść dalej.

          W końcu spotkali się przy Szopce Betlejemskiej i zobaczyli, że dary ludzi szukających drogi do Jezusa leżały przy Świętej Rodzinie. Okazało się, że wszystkie nasze dobre uczynki są jak najcenniejsze dary składane u żłóbka Dzieciątka Jezus.

          W klasach dzieliliśmy się opłatkiem i śpiewaliśmy piękne, kolędy i pastorałki. 
          Jasełkowe przedstawienie oglądały również zaproszone przez naszą szkołę dzieci z Przedszkola Nr 44, Niepublicznego Przedszkola Św. Virginii CB i Przedszkola Nr 2 Sióstr Miłosierdzia.

        • Zmagania z "Krzyżakami"

        • 12 grudnia 2018 roku w bibliotece szkolnej w szranki odważnie stanęli uczniowie z klas VII-VIII, uczestniczący w konkursie pięknego czytania „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza, powieści napisanej językiem stylizowanym na staropolszczyznę. Walka była długa i zacięta, a wszyscy dzielni konkurenci spisali się znakomicie, nie szczędząc wysiłków, by okazać swój kunszt i okryć się chwałą.

           W tym niełatwym, językowym boju zwycięstwo odniosła Olga Pabisek z kl. VIII a, która tym samym zyskała zaszczyt reprezentowania szkoły w Małopolskim Konkursie Pięknego Czytania. Pokonując pozostałych rywali, drugie równorzędne miejsca wywalczyli: Aleksander Kałuża, uczeń kl. VIII b oraz nieco młodsza koleżanka Zuzanna Krętkowska z kl. VII a. Gratulujemy!

        • ”Co to znaczy, że rośliny żyją?”

        • 10 grudnia w klasie I a został zrealizowany kolejny scenariusz UD pt. ”Co to znaczy, że rośliny żyją?” . Opowieść o jeżyku Zoi i film „Jak rosną rośliny?” był pretekstem do rozmowy o przyrodzie ożywionej i nieożywionej oraz o przedmiotach stworzonych ludzką ręką.

          Dzieci za pomocą samoprzylepnych karteczek zaznaczały elementy przyrody ożywionej i nieożywionej w klasie. Samodzielnie doszły do wniosku, że człowiek też jest częścią przyrody ożywionej. W zabawie „Skąd wiem, że żyję?” każde dziecko odgrywało przydzieloną rolę: robota, roweru, samochodu, gila, biedronki, węża, gliny, węgla itp. Zastygały w bezruchu, zadawały pytania.

          Uczniowie wyodrębnili 7 cech organizmów żywych (ruch, wzrost, jedzenie, oddychanie, wydalanie, poznawanie świata zmysłami, rozmnażanie), których znajomość ułatwiło późniejsze działania i rozwiewało wątpliwości(czy muszelka oddycha, rozmnaża się, je?). W trakcie zabawy ze strony dzieci(co bardzo cenne) padło pytanie o ławki, okienne szyby, tornistry. Pozwoliło to na rozważanie o efektach działalności człowieka, których nie można zaliczyć do przyrody, choć sam człowiek jest jej częścią.

        • Toruńskie pierniki

        • 7 grudnia uczniowie klasy II b wraz z gośćmi z Torunia uczestniczyli w warsztatach piernikarskich. W trakcie zajęć młodzi adepci piernikarstwa zgodnie z tradycyjnymi, średniowiecznymi regułami ugniatali ciasto, a następnie odciskali je w formach.

          Podczas, gdy pierniki się wypiekały, uczniowie mogli dotknąć, powąchać i ugnieść w moździerzu korzenne przyprawy wykorzystywane w piernikarstwie. Mieli też okazję, aby spróbować prawdziwych toruńskich pierników. Na zakończenie dzieci pod kierunkiem Piernikarki Olgi przygotowały i zaprezentowały mini teatrzyk 
          „ O czeladniku i królowej pszczół”, poznały też legendę o powstaniu słynnych „katarzynek”.

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że w konkursie plastycznym pt. "Krajobrazy Polski" 
          zorganizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Krakowie wyróżnienie zdobyły: 
          Wiktoria Kalisz z klasy IV a i Malwina Strączek z klasy V c. 
          Serdecznie gratulujemy!!!

        • Magiczny Mikołaj

        • 6 grudnia do klasy III a przyszedł niezwykły Mikołaj. Zazwyczaj przychodzi On z workiem prezentów. Tym razem był to niespodziewany podarunek w postaci Magicznego Przedstawienia.

          Emocje rosły w miarę jak Pan Magiczny pokazywał niesamowite sztuczki. Każdy chciał być asystentem Magika. Niestety było to niemożliwe. Mimo tego, tajemnicze triki wywarły wrażenie na dzieciach. To był naprawdę świetny prezent!

        • Witaj św. Mikołaju !

        •  6 grudnia do klasy I a przybył z walizką:) pełną prezentów św. Mikołaj. Na głowie miał mitrę, nosił długą, białą brodę, w ręku trzymał pastorał.

          Dzieci powitały go serdecznie i z wielkim entuzjazmem. Św. Mikołaj oprócz prezentów przywiózł też dobre słowa, którymi hojnie wszystkich wokoło obdarzał.

        • "Co można zobaczyć na portrecie?"

        • 3 grudnia klasa II a zrealizowała trzeci ze scenariuszy UD pt."Co można zobaczyć na portrecie?". Na bazie wydrukowanych z internetu portretów i portretów - zdjęć bliskich osób dzieci poznały różnicę między portretem i autoportretem. Uczniowie zastanawiali się po czym można poznać czym zajmuje się osoba z obrazu lub kim jest.

          Potem "udali" się do pracowni artysty i porównywali portrety ludzi, którzy żyli wiele lat temu. Wszyscy byli poważni, pięknie ubrani, dystyngowani... . Jednym z zadań było narysowanie portretu króla słuchając tylko opisu jego wyglądu. Każdy uczeń przedstawił postać króla inaczej, chociaż wszyscy uwzględnili te cechy, o których była mowa w opisie. Uczniowie obejrzeli też portrety malowane przez Pablo Picasso przedstawiające postać człowieka w zupełnie inny sposób.

          Na koniec zostało zrobione wspólne zdjęcie, które posłuży klasie do narysowania portretu zbiorowego.

        • Z przymrużeniem oka

        • 30 listopada dzieci z klas I-III nawiązały do starej tradycji zaglądania w przyszłość w dzień św. Katarzyny i św. Andrzeja. 

          Były zabawne konkurencje, wiele emocji wzbudzały pytania do kręcącej się butelki i wyścig butów, dzieci "poznały" imiona swoich przyszłych znajomych, zawody, które będą wykonywać, nadchodzące wydarzenia.

        • Przygody z ciepłem

        • 29 listopada klasa II a udała się na warsztaty pt."Przygody z ciepłem". Tematem zajęć było pokazanie dzieciom, że ciepła woda z kranu jest bezpieczniejsza niż gaz z kuchenki. Uczniowie podzieleni na 4 grupy układali Logo firmy MPEC z kolorowych puzzli.

          Potem uczyli się śpiewać piosenkę o cieple na melodię piosenki "Ogórek zielony".Grali w kalambury oraz budowali drogę ciepłej wody w kaloryferze i w kranie ucząc się poszczególnych ważnych etapów tego działania. Rywalizacja między grupami była też świetną nauką i zabawą. Wszyscy uczniowie otrzymali kolorowe podkoszulki z logo firmy, pamiątkowe karty pracy, a klasa dostała kolorową przytulankę "kaloryfer".

        • Dzień Pluszowego Misia

        • Z okazji Dnia Pluszowego Misia dzieci z klas I-III odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie uczestniczyły w bardzo atrakcyjnych zajęciach poświęconych różnym niedźwiadkom przedstawionym na kartach książek.

          Tegoroczne obchody tego sympatycznego święta skupiły się jednak na dwóch pluszowych misiach czyli Uszatku oraz Puchatku. Dzieci poznały prawdziwą historię powstania słynnych opowieści o Kubusiu Puchatku. Dowiedziały się, że miś ten miał swój pierwowzór w autentycznej zabawce, należącej do Krzysia, syna angielskiego pisarza Alana Alexandra Milne, który napisał dwie książki o przygodach w Stumilowym Lesie.

          Dzieci poznały prawdziwą historię powstania słynnych opowieści o Kubusiu Puchatku. Dowiedziały się, że miś ten miał swój pierwowzór w autentycznej zabawce, należącej do Krzysia, syna angielskiego pisarza Alana Alexandra Milne, który napisał dwie książki o przygodach w Stumilowym Lesie.

          Również w ramach obchodów Dnia Pluszowego Misia dzieci zaprezentowały swoje umiejętności podczas konkursu pięknego czytania. Uczniowie klasy trzeciej musieli przygotować cały rozdział z oryginalnej wersji „Kubusia Puchatka” A.A. Milne, natomiast drugoklasiści fragment dowolnego wydania bajki o Puchatku.Konkurs wypadł znakomicie, a każdy uczestnik w nagrodę za wysiłek włożony w przygotowanie otrzymał specjalnie wykonaną na tę okazję grę planszową z Kubusiem Puchatkiem.

          Wszystkim gratulujemy, a poniżej prezentujemy laureatów:

          klasy drugie

          I miejsce: Zuzanna Stróżycka kl. II a

          II miejsce: Irena Pabisek kl. II a

          III miejsce: Maja Folfasińska i Lena Duraj kl. II b

          klasa trzecia

          I miejsce: Antonina Bargieła

          II miejsce: Piotr Krzeczkowski

          III miejsce: Hanna Pawłusiak

        • VI Olimpiada Wiedzy o Przepisach Ruchu Drogowego

        • 23 listopada 2018 r. już po raz szósty gościliśmy w naszej szkole drużyny z sąsiednich szkół na Olimpiadzie Wiedzy o Przepisach Ruchu Drogowego, którą organizowali przedstawiciele Straży Miejskiej z Dzielnicy I. Olimpiada składała się z 3 części: testu wiedzy o ruchu pieszych i rowerów, konkurencji sztafetowych i ćwiczeniach praktycznych w udzielaniu pierwszej pomocy. Wszyscy zawodnicy wykazali się wiedzą i zaangażowaniem.

          Nasza szkoła ponownie zajęła II miejsce. Jesteśmy dumni z umiejętności jakie zaprezentowaliśmy. Zwycięskie drużyny otrzymały fantastyczne nagrody. Do zobaczenia za rok.

        • "Kto Ty jesteś?"

        • 21 listopada klasy II a i II b były w Muzeum Narodowym na warsztatach "Kto Ty jesteś? Muzealna lekcja patriotyzmu". Zajęcia odbywały się w salach wystawy "Broń i barwa polska". W czasie podróży w czasie od średniowiecza do czasów współczesnych dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądały uzbrojenie, stroje i wyposażenie rycerzy oraz żołnierzy. 

          Przypomniały także historię powstania polskiego godła oraz barw narodowych. Każdy otrzymał specjalną książkę z kartami pracy, dzięki której dodatkowo utrwalali zdobyte wiadomości. To była prawdziwa lekcja patriotyzmu!

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że 21 listopada uczennica klasy IV b Gabrysia Sinczak została finalistką konkursu wiedzy o ochronie przeciwpożarowej.

          Konkurs został zorganizowany przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z Wydziałem Edukacji UMK oraz z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.

          Serdecznie gratulujemy!