• Jakie bryły kryją się w stadionie?

        • 9 maja uczniowie klasy 3a uczestniczyli w zajęciach w ramach Fundacji UD "Matematyka z klasą". Tym razem  szukali odpowiedzi na pytanie: „Jakie bryły kryją się w stadionie?”.

          Najpierw obejrzeli film - rzecznik prasowy MCS Wrocław opowiedział o tym, jak przygotowuje się wydarzenia sportowe na stadionie. Okazało się, że to ciężka praca wymagająca m. in. umiejętności matematycznych.

          Potem uczniowie przystąpili do zadań. Najpierw szukali odpowiedzi na pytanie: Jakie figury i bryły geometryczne skrywa w sobie stadion. Potem wcielili się w rolę zarządców Stadionu Olimpijskiego, którzy przygotowują go do przyjęcia uczestników biegu maratońskiego. Zaznaczali na rysunku wysokość, szerokość i długość przejścia bramy stadionowej, obliczali pole powierzchni podłogi przejścia w bramie oraz przeliczali, ile osób może przebywać jednocześnie w tej bramie.  Na koniec wycinali i sklejali most z szablonu.

          To były już ostatnie zajęcia. Szkoda, ale.... .

        • Czy teatr można zmieścić w pudełku?

        • Otóż można! Przekonały się o tym dzieci z klasy I a realizując 9 maja kolejny scenariusz UD. Teatr w pudełku czyli kamishibai to teatr na papierze. To połączenie słowa i obrazu. Powstał w Japonii przeszło 100 lat temu  i obecnie przeżywa swój renesans.   

          Pierwszym zadaniem uczniów było wspólne stworzenie bajki  w oparciu o wylosowane obrazki. I choć nie było to łatwe, bo myśli uciekały daleko, to udało się stworzyć spójne opowiadanie z zaskakującymi zwrotami akcji. 

          Kolejne zadanie polegało na ułożeniu, pokolorowaniu i dokończeniu otrzymanych szkiców oraz wymyśleniu wspólnej dla grupy historyjki. Dzieci z każdej grupy swoje szkice wkładały do dużego pudełka zwanego butai , kolejno je odsłaniały i opowiadały wspólnie wymyśloną bajkę: gubiły się koty, wybuchały wulkany, ludzie kłócili się ze sobą i godzili.

          Przed dziećmi ostatnie zadanie – samodzielnie stworzą małe butai  i samodzielnie opowiedzą własną historię.

        • Jak tropić zwierzęta?

        • 8 maja klasa 2 a zrealizowała ostatni ze scenariuszy UD i projektu "Mali detektywi" pt. "Jak tropić zwierzęta?". Najpierw uczniowie zostali tropicielami zwierząt mieszkających w okolicy. Mieli je opisać i narysować.  

          Na zajęciach, po obejrzeniu filmu wprowadzającego w temat tropów i śladów zostawianych przez zwierzęta uczniowie otrzymali karty pracy, na których musieli rozpoznać zwierzęta na zdjęciach oraz ślady przez nie pozostawione, dzika, sarny, kaczki, bażanta, zająca i lisa.  Poradzili sobie z tym zadaniem bardzo dobrze. Naśladowali ich sposób poruszania się.  Wysłuchali odgłosów wydawane przez jelenia, łosia czy głuszca.

          Dowiedzieli się też, po jakich śladach i znakach poznać, jakie zwierzę mieszka w okolicy. Mimo, że nie mogliśmy zrealizować części scenariusza w terenie /potrzebny był do tego śnieg/ zajęcia były bardzo ciekawe.

        • Szkoła Dawniej

        • 7 maja klasa 2 a wybrała się do Muzeum Etnograficznego  na warsztaty "Szkoła dawniej" . Zajęcia odbyły się w sali, która została wyposażona w meble i sprzęty pochodzące sprzed ok.100 lat. Uczniowie mogli usiąść w ławkach z kałamarzami, odpowiednio wyprofilowanymi blatami oraz co wzbudziło ich ogromne zaciekawienie- półkami pod blatem na przybory szkolne.

          Dowiedzieli się, jak wyglądała kiedyś nauka, zeszyty oraz przybory szkolne, tornister. Czym pisano i jakie problemy z kleksami mieli uczniowie. Co  robili na przerwach i w co się bawili. Jakie kary otrzymywali za brak dyscypliny. Wszystko to było ciekawe i fascynujące. Każdy otrzymał kartkę z kleksami i miał wyczarować swój rysunek. W pracowni plastycznej uczniowie wykonali okładki, które ozdobili naklejkami i pieczątkami. Zajęcia były bardzo ciekawe.

        • Zdobyliśmy tytuł „Teatromaniaka”

        • Teatromaniak to ktoś, kto lubi chodzić do teatru i robi to często. W tym roku szkolnym dzieci z klasy I a do teatru Groteska chodziły nader często, bo aż cztery razy, angażując się emocjonalnie w kłopoty upartego Koziołka i nierozważnego Czerwonego Kapturka, przypominając sobie zabawne i pełne humoru wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, zachwycając się lalkami, aktorami, scenografią i muzyką, ucząc się w praktyce dobrych manier.  

          Efekt? Zdobyty w maju tytuł Teatromaniaka, który cieszy i napawa dumą. I to z pewnością, nie była ostatnia wizyta w teatrze!

        • Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?

        • 7 maja dzieci z klasy I a w ramach projektu UD zrealizowały scenariusz pt.” Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?” Obserwując ilość śmieci w swoich domach i w klasie stwierdziły, że jest ich całkiem sporo. Orzekły, że śmieci teraz się segreguje i że ich rodzice to robią.  Opowiedziały o śmieciach w lasach i oceanach, z wielkim zaskoczeniem oglądnęły film o śmieciach w kosmosie. Dowiedziały się, że w większości składają się z wody, a więc należy jej utratę uzupełniać, że na świecie jest bardzo mało wody słodkiej zdatnej do spożycia, że trzeba ją chronić i oszczędzać.

          Prawdziwym wyzwaniem było dla nich podlanie zielistki nie ruszając kubka z ławki i używając bandaża. Ponieważ w klasie jest dużo roślin doskonale zdają sobie sprawę jak ważne jest dostarczenie im wody. Blaszana, zimna pokrywka nałożona na kubek z gorącą wodą była pretekstem do rozmowy o temperaturze powietrza na wysokości 10 000 km i o zjawisku skraplania się wody i różnego rodzaju opadach.

          Z wielkim zapałem, za pomocą drewnianych klocków, zprojektowały wioskę, narysowały studnię i wysypisko śmieci, użyły swoich rąk do stworzenia deszczu  i zobaczyły jak zanieczyszczona woda przenika do studni.

        • Rowerowy maj 2019

        • Startujemy w poniedziałek, 6 maja.

          Miasto Kraków w maju br. organizuje kolejną edycję kampanii Rowerowy Maj. Pomysłodawcą akcji, która odbywa się od 2014 roku jest miasto Gdańsk. Kampania jest dedykowana szkołom, które w ramach STARS przez cały rok szkolny pod opieką doradców z organizacji pozarządowych, prowadzą akcje i działania promujące wśród uczniów dojazdy do szkoły rowerem.

                    Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród uczniów oraz grona pedagogicznego. Rowerowy Maj, poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły, uczy dobrych i zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Widać to na przykładzie naszej szkoły. Nawet w zimowe, pochmurne dni stojaki na hulajnogi i rowery zapełnione były rowerami i hulajnogami.

          Zasady kampanii są bardzo proste: każdy uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze do szkoły w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, deskorolce czy rolkach otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników  klas i szkół przewidziane są nagrody.

          Kampania prowadzona jest z użyciem dedykowanego programu informatycznego oraz strony https://rowerowymaj.eu, na której zamieszczone będą wyniki, rankingi oraz informacje dotyczące Kampanii.

          Zapraszamy do udziału.

          Rowerowy Maj 2019

        • Dom i ogród moich marzeń

        • Z radością informujemy, że Jury Konkursu "Dom i ogród moich marzeń"  organizowanego przez Małopolską Okręgową Izbę Architektów RP w ramach XII Małopolskich Dni Edukacji Architektonicznej wyłoniło tegorocznych laureatów. Z naszej szkoły są to: 

          Gabriela Sińczak z klasy 4b;     Małgorzata Podskoczy z klasy 3a;    Marianna Godyń z klasy 4a.

          23 maja, o godz.12-tej, w Krakowskiej Akademii im. A.Frycza Modrzewskiego odbędzie się wręczenie nagród i otwarcie wystawy pokonkursowej. 

          Pozostałe prace można obejrzeć w zakladce - album fotograficzny.

          Serdecznie gratulujemy !!!!

        • Cracovia Maraton

        • 28 kwietnia  2019 r. w Krakowie odbył się 18 PZU Cracovia Maraton. Uczniowie naszej szkoły z klas: VII a, VII b, VIII a wzięli  w nim udział  jako wolontariusze. Niedzielny poranek nie zachęcał do działania, pogoda była deszczowa, a chłód powietrza dawał się we znaki. Mimo tego dzielni wolontariusze stanęli na wysokości zadania. Wyznaczono im stanowisko przy  Hotelu Hilton. Napełniali kubki wodą mineralną, a następnie podawali je biegaczom. Emocje były widoczne zwłaszcza, gdy przebiegała większa  grupa maratończyków i trzeba było zwiększyć tempo pracy.

          Po naprawdę sporym wysiłku wolontariusze mogli się posilić  przygotowanymi dla nich kanapkami. Na koniec wszystko posprzątali i z poczuciem dobrze wykonanej pracy wrócili do domów. Mimo chłodu i deszczu zapowiedzieli, że będą gotowi za rok. Wolontariat to fajna sprawa.

        • Są takie święta raz do roku...

        • 11 kwietnia w naszej szkole odbyło się przedstawienie wiosenno-świąteczne, w którym klasy czwarte przybliżyły zebranym: dyrekcji, nauczycielom, rodzicom i uczniom tradycje związane z nadchodzącymi świętami Wielkiej Nocy. W pierwszej części młodzi recytatorzy przypomnieli o bogatej symbolice śmierci i odrodzenia kryjącej się w potrawach i przedmiotach ustawianych na wielkanocnym stole.

          Druga część to natomiast nawiązanie do tradycji ludowych, nie zawsze już dzisiaj kultywowanych, jak chodzenie kusaków po wsi w ostatki, pogrzeb żuru i śledzia w Wielkim Poście, wędrowanie młodzieńców z kurkiem po dyngusie, czy obnoszenie po chatach wiosennego gaika. 

          Nie zabrakło również nawiązań do znanych i praktykowanych również współcześnie zwyczajów: dekorowania pisanek, święcenia potraw, mszy rezurekcyjnej oraz oblewania wodą w wielkanocny poniedziałek. Radość z nadchodzących świąt wybrzmiała w końcowych życzeniach i wyśpiewanym w finale występu radosnym Alleluja.

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że uczennica klasy 8a Zuzanna Iwan została finalistką Małopolskiego Konkursu Chemicznego dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Z ostatniej chwili

        •  

          Z radością informujemy, że uczennica klasy 8a Zuzanna Iwan została finalistką Małopolskiego Konkursu Biologicznego dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Z ostatniej chwili

        • Z radością informujemy, że uczeń klasy 8b Aleksander Kałuża został finalistą Biblijnego Konkursu Tematycznego „Z Dobrą Nowiną przez życie” dla uczniów szkół podstawowych województwa małopolskiego w roku szkolnym 2018/2019.

          Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej edukacji.

        • Wielkanoc

        • 9 kwietnia klasa 2 a udała się do Muzeum Etnograficznego na warsztaty "Wielkanoc. Czas odnowy." W pierwszej części warsztatów dzieci zwiedziły wiejską chatę, gdzie dowiedziały się, jak dawniej mieszkali ludzie, jakie warunki panowały na tzw. "przednówku". Potem uczniowie oglądali różne pisanki, na których ludzie umieszczali symbole ważne dla nich i związane ze Świętami Wielkanocnymi.

          W drugiej części warsztatów, w pracowni artystycznej uczniowie wykonywali swoje kartki wielkanocne.
          Zajęcia były ciekawe. Dzieci wzbogaciły wiedzę na temat polskiej tradycji związanej z wiosną i Wielkanocą.

        • Jak obliczyć trasę maratonu ?

        • 9.04.2019 r. uczniowie klasy 3a uczestniczyli w kolejnych zajęciach pt. „Jak obliczyć trasę maratonu ?” w ramach projektu Matematyka z klasą Uniwersytetu Dzieci.

          Przed rozpoczęciem zajęć każdy uczeń wylosował numer podobnie jak zawodnicy przed startem. Tym razem zadanie dzieci polegało na zaplanowaniu trasy maratonu.

          Najpierw uczniowie dowiedzieli się, skąd pochodzi nazwa „bieg maratoński”, a z filmu z udziałem Dawida Kutryna o tym, jak zdobyć Koronę Maratonów Ziemi.

          Następnie otrzymali mapę Wrocławia i przystąpili do wyznaczenia trasy. Mierzyli, zaznaczali i obliczali. Z karty pracy wyczytali, że jeśli długość maratonu w rzeczywistości to 42 km, a 1 km w rzeczywistości to 2 cm na mapie, to powinni taką długość uzyskać.

          Podczas tych zajęć, uczniowie przekonali się, że matematyka „królowa nauk” towarzyszy nam w życiu codziennym, również w sporcie.

        • Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?

        • 25 marca uczniowie z klasy 3a wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach Uniwersytetu Dzieci pt. "Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?". Najpierw obejrzeli film z udziałem Anny Gawor, która opowiedziała, o tym, jak umiejętności matematyczne pomagają w pracy projektanta ubioru. Potem podzieleni na 3- osobowe grupy przystąpili do projektowania stroju dla sportowca z wybranych przez siebie figur geometrycznych.

          Mierzyli, wycinali, komponowali, kolorowali, aż powstały wspaniałe prace. Na koniec każda grupa zaprezentowała swoje prace pozostałym dzieciom.

        • Jak bezpiecznie korzystać z internetu?

        • W dniu 25 marca 2019 klasa 2 a zrealizowała kolejny scenariusz pt."Jak bezpiecznie korzystać z internetu?".  Uczniowie przynieśli z domu pocztówki, a nauczyciel przygotował 2 listy. Uczniowie glądali i czytali teksty napisane na widokówkach, a wybrane przez nauczyciela dzieci przeczytały listy. Bardzo szybko wszyscy ustalili, że tekst na widokówkach dostępny jest dla każdego, nie ma żadnych zabezpieczeń. Potem wypowiedzieli się Ci, którzy czytali listy. Treść listu znajduje się w kopercie. Trzeba otworzyć kopertę, wyjąć list i dopiero wtedy można poznać jego zawartość. Dzieci doszły do wniosku, że należy chronić osobiste informacje i są sposoby na ich zabezpieczenie. 

           Następnym krokiem było rysowanie Pocztówkowej Krainy-tej prawdziwej, widzianej oczami Stasia oraz tej, którą ktoś "zepsuł" nieprawdziwymi komentarzami i wpisami. Uczniowie porównali rysunki i zauważyli, że różnią się kolorami, nastrojem i ogólnym wyrazem. Uświadomili sobie, jak łatwo uzyskać dostęp do naszych kont i tego, co na nich "pokazujemy" i  jak łatwo komuś zaszkodzić. Po obejrzeniu filmu  uczniowie w grupach ustalali zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Zajęcia były ciekawe, sprawnie przebiegły i utrwaliły wiedzę, którą część uczniów posiadała.

        • Rowerem na wagary

        • 21 marca wzięliśmy udział w wiosennym przejeździe rowerowym pod nazwą „Wagary na rowerach”. Do udziału w imprezie zaproszone zostały szkoły biorące udział w projekcie „STARS – rowerem do szkoły”. Nasza ekipa rowerowa składała się z 19 uczniów z klas 4a, 4b, 6a i 7a.

          Przejechaliśmy trasą z ul. św. Marka do parku Jordana. Po drodze zatrzymaliśmy się pod SMOKIEM WAWELSKIM na pamiątkowe zdjęcia. W sumie pokonaliśmy ponad 10 km.

        • Konkurs matematyczny

        • 21 marca 2019 r. 43 uczniów naszej szkoły przystąpiło do Międzynarodowego Konkursu KANGUR Matematyczny 2019. 

          Życzymy im powodzenia !