• KODOWANIE na ...dywanie?

        • Oczywiście to było kodowanie w Artetece ,które odbywało się na dywanie. Uczniowie klasy 1a uczestniczyli w ciekawych zajęciach, podczas których uczyli się programować, szyfrować i projektować trasę i zachowanie robotów. Każdy uczeń  miał swojego robota, którym się opiekował  i dla którego ustalał i kodował: drogę ,sposób poruszania się, odgłosy które ten robot mógł wydawać, a także jego kolory. Jednym z zadań było wspólne kodowanie  takiej samej trasy dla wszystkich robotów. W tym magicznym miejscu Biblioteki Wojewódzkiej  uczniowie odkryli także …. komiksy i niezwykłe wydania książek, a w szczególności 600 stronicową księgę The Star Wars. Nauka i zabawa była przednia, trudno było zakończyć te interesujące zajęcia. Ale my tam jeszcze wrócimy !

           

        • HERSTORIA

        • W „Siódemce” uczymy się nie tylko historii, ale też herstorii 😊 Na lekcjach poznajemy postaci kobiet, które jeszcze nie znalazły się w podręcznikach, ale zapewne z czasem to się zmieni 😉 W marcu uczestniczymy w wydarzeniu zainicjowanym przez Urząd Miasta Krakowa: „Miesiąc Krakowianek”. Na korytarzu na drugim piętrze znajduje się gazetka ścienna, która opowiada o tym festiwalu. Dwudziestowieczny rozwój Krakowa nie byłby możliwy bez kobiet: architektek, urbanistek i projektantek, które wbrew przeciwnościom tworzyły kamienice, ważne budynki, parki, a nawet całe osiedla. Aby się o tym przekonać, klasa VIII a wybrała się na plenerową wystawę: „Kobiety, które budowały Kraków”, prezentowaną przed Pawilonem Wyspiańskiego na pl. Wszystkich Świętych.

          Jeśli jesteście ciekawi losów krakowskich architektek, polecamy artykuł Pani dr hab. Agnieszki Chłosty-Sikorskiej, profesorki Uniwersytetu Pedagogicznego. Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z wystawą, a także skorzystania z oferty festiwalu.

          Więcej informacji o „Miesiącu Krakowianek” i jego szczegółowy program można znaleźć na stronie: krakowianki.krakow.pl

           

        • Matematyka w kinie

        • 9 i 10 marca uczniowie z klasy IIa zrealizowali kolejny moduł projektu ”Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki -  „Matematyka w kinie”.  To właśnie w kinie  dzieci zwróciły uwagę na: wielkość sali, kształt ekranu, ilość rzędów i miejsc. Data, godzina rozpoczęcia i zakończenia seansu, ceny biletów i przekąsek – w kinie aż kłębi się od matematyki! Po seansie, Kino Pod Baranami odsłoniło część swoich tajemnic – uczniowie z klasy IIa zostali zaproszeni do pomieszczenia, w którym wyświetla się filmy. Zobaczyli dwa projektory: stary i nowoczesny i stare kamery. Zdumieli się długością taśmy filmowej, która po rozwinięciu przekroczyłaby granice Krakowa!

          W klasie zarządzali pieniędzmi „kupując” batony, wodę mineralną, sok i popcorn, dokonywali też obliczeń zegarowych.  Zastanawiali się,  jak to się dzieje, że nieruchome na taśmie filmowej obrazy ożywają?  Dowiedzieli się, że aby stworzyć 1 sekundę filmu, potrzebnych jest 25 obrazków. Na koniec zajęć sami zaprojektowali i wykonali na karteczkach rysunki, które wprawili w ruch tworząc fascynujące ich animacje!

        • :)

        • Wszystkim zaangażowanym w organizację dziękujemy za miły i smaczny Dzień Kobiet. Przy okazji informujemy, że od 08.03 Rada Rodziców obejmuje symboliczny patronat nad zaopatrzeniem Różowej Skrzyneczki w naszej szkole w środki higieniczne.

        • Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

        • W dniu 1 marca reprezentacja klas ósmych naszej szkoły uczestniczyła w obchodach Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Była modlitwa w Katedrze Wawelskiej, przemarsz sztandarów ulicami miasta i wojskowy ceremoniał w Parku Jordana. Na koniec patriotycznych wrażeń oczywiście wojskowa grochówka.

        • Legendy wawelskie.

        • W ostatni dzień lutego klasa 1 b poszła na Wawel, na lekcję muzealną pt.”Legendy wawelskie”. Była to pierwsza wyprawa do muzeum i wszyscy byli bardzo podekscytowani.

          Zajęcia odbywały się w komnatach zamkowych, gdzie Pani Przewodnik przypominała lub przedstawiała legendy związane z Wawelem. Były to m.in. „O smoku wawelskim”, „O mówiących głowach”, „O Stańczyku”, „O podziemnym zamku” i o „Dzwonie Zygmunta”. Na zakończenie wszyscy wspólnie układali z puzzli jeden z bardziej znanych arrasów wawelskich. To była wspaniała zabawa, w której wszyscy mogli się wykazać.Lekcja była bardzo ciekawa i odbyła się w miłej atmosferze, a pierwszoklasiści zdali egzamin z właściwego zachowania w muzealnych pomieszczeniach.

        • MATEMATYKA W ARCHITEKTURZE

        • 14 i 24 lutego dziewczynki i chłopcy z klasy II a realizowali kolejny moduł projektu ”Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki” -  „Matematyka w architekturze”.  Wędrując ulicami Krakowa uczniowie odnaleźli ją w  wielu budowlach: w Sukiennicach, kościołach, w zabytkowej Kamienicy Turnauów (Kamienica Pod Matką Boską) na rogu ulic Łobzowskiej i Siemiradzkiego oraz we współczesnych budynkach. Zwrócili uwagę na ich wielkość, długość, szerokość i wysokość, zauważyli najróżniejsze kształty okien, drzwi i motywów zdobniczych, odnaleźli powtarzalność elementów czyli rytm oraz oś symetrii. Na zajęciach  zachwycili się  tak różnymi budowlami  Gaudiego i Hundertwassera oraz kafelkami w stylu azulejos. Podobnie jak architekci, rozwiązali wiele matematycznych problemów i dokonali wielu obliczeń. Z  ogromnym przejęciem narysowali z zewnątrz budynek, w którym się  uczą i różne pomieszczenia wewnątrz szkoły (klasę, korytarz, aulę), a także widok z okna na boisko. Kto wie, może właśnie dziś, któryś z nich zaczął marzyć, że zostanie kiedyś wielkim architektem?

        • Pierwsza Dama Piękna.

        •  We wtorek 21.02.2023 klasa 8b brała udział w warsztatach muzealnych w Żydowskim Muzeum Galicja zwiedzając wystawę poświęconą Pierwszej Damie Piękna -Helenie Rubinstein.

          Helena Rubinstein była pionierką przedsiębiorczości w branży kosmetycznej. Droga jej kariery prowadziła od Krakowa przez Wiedeń, Melbourne, Londyn, Paryż, aż do Nowego Yorku. Niezwykła historia "Pierwszej damy piękna” rozpoczęła się 150 lat temu .

          Po zakończeniu zwiedzania klasa 8 brała udział w grze edukacyjnej o tematyce życia i sukcesów zawodowych bohaterki wystawy. Edukacja poprzez zabawę, praca w grupie i współpraca zespołowa to rodzaj zdobywania wiedzy, którą nasza klasa bardzo lubi. Polecamy piękną wystawę i warsztaty innym uczniom.

        • W OGRODZIE ….WYOBRAŹNI

        • Mimo zimowej pory roku dzieci z klasy 1a wybrały się do niezwykłego ogrodu, pełnego: kwiatów, owadów, różnych odgłosów i zapachów. Udało się rozpoznać mieszkańców tego nadzwyczajnego ogrodu: ważkę, biedronkę, pszczołę, motyla – pazia królowej, ślimaka, pająka, usłyszeć brzęczenie pszczół, śpiew ptaków,
          a także poczuć intensywne zapachy lawendy i mięty. Te doznania okazały się pomocne w twórczej pracy, którą dzieci wykonały wcielając się w ilustratorów książek. Zadanie polegało na stworzeniu wspólnej ilustracji do książki o ogrodzie. Dzieci zapoznały się także z różnymi sposobami ilustrowania książek. Wszyscy twórczo
          i zgodnie pracowali ,a efektem tego była wielkoformatowa ilustracja ,która ma zostać zawieszona w Bibliotece Wojewódzkiej przy ul. Rajskiej. Ten niecodzienny ogród naprawdę zadziałał na wyobraźnię uczniów !

        • Woda to nie tylko życie, ale i sztuka.

        • Klasa 1b w ramach programu „Czytam sobie” na podstawie własnych doświadczeń i czytanej na zajęciach książeczki „Wielki skarb” „szukała” miejsc, w których jest woda. Wszyscy podawali przykłady występowania wody i wspólnie ustalili, ze bez wody nie ma życia na Ziemi i jest ona wszędzie. Następnie każdy narysował kawałkiem świeczki fale na kartce z bloku i pomalował je potem niebieską farbą. Gdy prace wyschły uczniowie obejrzeli i zobaczyli, ze każdy namalował fale inaczej. Wykonane potem piktogramy, których bazą jest kropla wody pokazują występowanie wody. Z prac plastycznych powstała wystawa. Na koniec dzieci obejrzały film ukazujący powstawanie rzeźb stworzonych z rzecznych kamieni, w których klejem była woda. Okazało się, ze twórcy tych wspaniałych dzieł wykazywali się ogromna cierpliwością, ale efekty ich pracy były fantastyczne! Uczniowie także postanowili takie rzeźby zbudować.

        • "Renesans na Wawelu" z klasą 6a.

        • Po pysznym poranku klasa 6a ruszyła na Wawel szukać śladów RENESANSU :) W zachwycających wnętrzach zamku poznaliśmy historię i sztukę okresu "złotego wieku" oraz tajemnice kolekcji arrasów.