Czas na relaks!
MALI ARTYŚCI, CZYLI MALOWANIE NA FOLII !!!
Uczniowie z klasy 1a pokazali swoją artystyczną duszę. Radość tworzenia, zgodna współpraca i wena twórcza towarzyszyła dzieciom podczas zajęć.
A to efekty klasowego pleneru.
Matematyka w muzyce
Starożytni Grecy uważali, że muzyka jest sztuką, która wywodzi się z matematyki. 26 stycznia uczniowie z klasy II a poszukiwali tych rodzinnych:) związków realizując kolejny moduł projektu „Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki” - „Matematyka w muzyce”.
Na dzieci, w krainie dźwięków i rytmów, czekali: stuletnia babcia Klawiatura, profesor Wiolin, profesor Bas, Piosenka i pan Metrum czyli bohaterowie książki Lidii Bajkowskiej „Bajka o Piosence i Nutkach”.
Dziewczynki i chłopcy nauczyli się, że dźwięki, które tworzą muzykę są różnej długości i mają różną wysokość. Wiedzą jak długo trwa cała nuta, półnuta, ćwierćnuta i ósemka, wiedzą też np. ile ćwierćnut mieści się w półnucie. Potrafią wyklaskać rytm.
Dzieci dowiedziały się, że muzycy z zespołu ”Recycling Band”, grają na instrumentach, które wykonują własnoręcznie. Z odpadów. Zobaczyły w nich matematyczne bryły: walce i prostopadłościany. Same, z przyniesionych, niepotrzebnych materiałów zrobiły: marakasy, kastaniety, bębenki, grzechotki, kije deszczowe, a nawet piszczałkę. A potem zagrały na nich, najpiękniejsze rytmiczne karaoke!
2
Koncert kolęd :)
Na zakończenie okresu świątecznego mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu kolęd obcojęzycznych w wykonaniu uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 18.
Jak zdobywano Kraków w dawnych czasach?
- 8
25 stycznia klasy czwarte kolejny raz odwiedziły Pałac Krzysztofory. Tym razem oglądaliśmy nową wystawę " Kraków od początku i bez końca". Mieści się ona w podziemiach, tam gdzie kiedyś tworzył swój Teatr Cricot2 - Tadeusz Kantor. Temat warsztatów historycznych był związany z lokowaniem i obroną Krakowa. Oglądaliśmy makietę przedstawiającą dawny Kraków i film przedstawiający historię rozbudowy średniowiecznego miasta. Niesamowite jest to, że na wystawie znajdują się eksponaty, które można dotknąć i przymierzyć. Wszyscy po kolei mogliśmy ubrać na głowę hełm i sprawdzić jego ciężar. Mieliśmy też możliwość potrzymać przez chwilkę miecz jednoręczny, dwuręczny, halabardę oraz włócznię. Bardzo nam się podobało w tym muzeum.
Ostatni tydzień przed nami- ćwiczymy leżakowanie, aby być gotowym na FERIE :)
Z wizytą w Bochni.
W piątek 20 stycznia klasy - IV b oraz VI b udały się na wspólną wycieczkę do Bochni.
W trakcie wycieczki odwiedziliśmy lub zobaczyliśmy m.in. Wille Koci Zamek, jeden z najstarszych szybów - Szyb Sutoris Bochnia, Muzeum im. prof. Stanisława Fischera - zapoznaliśmy się tu z wystawami stałymi, które tworzą m.in. kolekcje dawnej rzeźby i malarstwa ludowego, obrzędy regionu bocheńskiego, kultury pozaeuropejskie -Azji, Afryki oraz Ameryki Pd. Mieliśmy okazję oglądnąć wystawę „Okna pamięci”, która przedstawia życie bocheńskich Żydów.
Odwiedziliśmy również niezwykle Muzeum Motyli Arthropoda, w którym znajduje się ponad 5,5 tys. różnych gatunków motyli z wszystkich stron świata. Odbyła się tu interesująca lekcja przyrody dotycząca stawonogów
Wiemy już, że motyle są niezwykłymi owadami, które potrafią świetnie się kamuflować i nie tylko…
3
:)
Zabawa karnawałowa za nami :)
- 11
Tak bawiły się klasy młodsze.
2A tak klasy starsze:)
13
Młodzi pamiętają.....
- 1
20 stycznia wzięliśmy udział w uroczystości patriotycznej, zorganizowanej przez Centrum Młodzieży, z okazji 160 rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego, która odbyła się na cmentarzu Rakowickim przy mogile i pomniku upamiętniającym powstańców listopadowych i styczniowych.
Poznajmy się / Давайте познайомимось
Uczniowie klas :1a,1b,1p,2a, 3a wzięli udział w ciekawym projekcie edukacyjnym skierowanym do klas, w których uczą się dzieci z Polski i Ukrainy. Interaktywna prezentacja w języku polskim i ukraińskim pełna była zadań i zagadek. Uczniowie poznali polskie i ukraińskie stolice, zabytki, stroje ludowe, zwyczaje, potrawy, sławnych obywateli. W uzupełnieniu wiadomości o Polsce i Ukrainie każde dziecko otrzymało specjalną książeczkę wydaną w dwóch językach. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali kolorowe ptaki -wycinanki. Okazało się ,że pasja do tworzenia dekoracji z wycinanych wzorów to jedna z wielu wspólnych cech polskich i ukraińskich tradycji. Piękne, kolorowe ptaszki będą symbolem radości , nadziei i pokoju!
4
"Czy wszyscy ludzie są tacy sami?"
- 1
Klasa 1b zrealizowała kolejny scenariusz projektu „Ciekawskie pierwszaki”- „Czy wszyscy ludzie są tacy sami?”. Uczniowie obejrzeli prezentacje porównując wygląd i cechy charakterystyczne ludzi z różnych kontynentów. W rozmowie doszli do wniosku, ze wygląd nie ma wpływu na charakter człowieka. Następnie porównali różne potrawy i dania, które jedzą mieszkańcy różnych krajów oraz regionalne stroje- kimono, hanbok, agbada czy huipil. Obejrzeli także strój krakowski i ukraiński. Na koniec każdy zaprojektował swój własny strój.
Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?
12 i 13 stycznia dzieci z klasy II a realizowały kolejny scenariusz Uniwersytetu Dzieci pt.” Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?”
Bez wody nie ma życia! Dlaczego? Bo wchodzi w skład wszystkich żywych organizmów w co najmniej 70 % . Aby się o tym przekonać, uczniowie rozpoczęli na zajęciach hodowlę róży jerychońskiej. Ta niezwykła, pustynna roślina, ze zwiniętej suchej kuli, po podlaniu, w ciągu kilku godzin, zmieniła się w piękną, zieloną krzewinkę. Dzieci wiedzą jak wygląda obieg wody w przyrodzie, wiedzą skąd bierze się, deszcz, śnieg i grad. Obserwowały wydobywającą się z czajnika parę i jej skraplanie na chłodnej powierzchni. Wiedzą, że każdą wodę trzeba chronić przed skażeniem. Wykonały doświadczenie, w którym przekonały się, jak szybko poprzez kanaliki, pory i szczeliny w ziemi, zanieczyszczenia np. z wysypiska śmieci mogą dostać się do studni czy do rzeki. Oglądnęły film o śmieciach w kosmosie i o próbach radzenia sobie z nimi. Postanowiły zebrać i posegregować śmieci szkolne do odpowiednich pojemników. Zabezpieczone rękawiczkami, z ogromnym zaangażowaniem… zrobiły to!5
Szacunek przede wszystkim!
12. 01 klasy 8 miały spotkanie z przedstawicielem straży miejskiej opowiadającym o zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu. Uczniowie zastanawiali się nad tym co to jest hejt, jak można z nim walczyć, kto jest hejtowany i dlaczego takie zjawisko ma miejsce. Potwierdzili, że o trudnych sytuacjach warto i należy rozmawiać z dorosłymi, szukać pomocy, a nie zostawać samemu z problemami. Wykrzyczeli słowo SZACUNEK, który jest kluczem do powstrzymania przemocy, niechęci, nienawiści. Szacunek do siebie nawzajem, do dorosłych, do rodziców, do nauczycieli, do każdego człowieka na Ziemi.
" Z szopkami krakowskimi na Ty! "
11.01 klasa 3a i 4 a uczestniczyły w warsztatach historycznych pt." Z szopkami krakowskimi na Ty! ". Odbywały się one w pięknie odnowionej Sali Miedzianej w Pałacu Krzysztofory. Prowadząca opowiadała o tym jak się wykonuje szopki krakowskie, kto się tym zajmuje, kiedy odbywa się konkurs, ile czasu trwa przygotowanie prac konkursowych. Na zakończenie warsztatów udaliśmy się do sali wyglądającej jak wnętrze szopki. Jest to stała wystawa czynna od roku zorganizowana po to, aby turyści zwiedzający Kraków wiosną i latem też mogli zobaczyć szopkę i poznać jej tradycję. W przygotowaniach tej sali brało udział 12 szopkarzy.
Wystawa szopek konkursowych jest czynna w do 31.01. Warto ją zobaczyć.
Tydzień ciekawych spotkań
W środę odbyło się spotkanie z człowiekiem inspirującym przykładem swojego życia i zarażającym wiarą we własne możliwości. Jan Mela, podróżnik, najmłodszy w historii zdobywca dwóch biegunów w jednym roku, a zarazem pierwsza osoba z niepełnosprawnością, która tego dokonała, opowiadał o swoim życiu, pasjach, trudnościach i walce o marzenia. Poruszał również trudne tematy odkrywania własnej siły, pokonywania przeciwności losu oraz zachęcał do przełamywania własnych ograniczeń i świadomego kształtowania własnego losu.
4
Tydzień ciekawych spotkań.
W tym tygodniu naszą szkołę odwiedziła urodzona w Krakowie poetka Ewa Lipska. Artystka z pasją opowiadała zgromadzonym w auli szkolnej uczniom klas starszych o swojej twórczości oraz o charakterze pracy pisarki.
3
Klasa 1 wita Nowy Rok
Kto wymyślił pieniądze?
Klasa 1 b zrealizowała scenariusz „Kto wymyślił pieniądze” w ramach projektu Uniwersytetu Dzieci „Mali inżynierowie”. Na pytanie, czy zawsze ludzie płacili pieniędzmi usłyszałam, że dawniej ludzie wymieniali się towarami lub płacili solą. Z filmu mogli dowiedzieć się, kiedy po raz pierwszy na świecie pojawiły się monety, a kiedy banknoty. Następnie uczniowie obejrzeli różne monety i wspólnie ustalili, że oprócz liczby/nominału/ mają godła swojego kraju lub ważną dla danego kraju postać. Są też na nich motywy roślinne lub geograficzne. W podobny sposób przyjrzeli się banknotom i poznali sposoby zabezpieczeń na banknotach. Na koniec zajęć uczniowie zaprojektowali własne monety i banknoty:)
To były bardzo ciekawe zajęcia!
5
Najlepsze życzenia